0

ده نکته برای طراحی بروشور خلاقانه

دسته بندی ها : این دیزاین 9 تیر 1398 متا گرافیک 334 بازدید

طراحی بروشور باید به گونه ای باشد که به موفقیت شرکت و یا کسب و کار کمک کند، یک بروشور مناسب باید تمام اطلاعات و آموزش‌های مد نظر شما را به خوبی انتقال دهد تا به جذب مخاطب و در نهایت منجر افزایش فروش یا اطلاع رسانی شود، در این پست متاگرافیک نکات طراحی بروشور جذاب را شرح می‌دهیم.

ایجاد بروشور با کیفیت می‌تواند چالشی مهم باشد، بنابراین قصد داریم ده نکته طراحی بروشور خلاقانه را به شما بیاموزیم. بروشور‌ها معمولا برای ارائه اطلاعات یک شرکت، محصول، رویداد و … استفاده می‌شوند که هرکدام در قالب و اندازه‌های مختلف ارائه می‌شوند، بنابراین دانستن این نکته که بهترین قالب و اندازه کدام است اولین چالش شماست.

1. انتخاب تصاویر و فونت برای طراحی بروشور

  • قبل از شروع کار با نرم‌افزار طراحی ضروری است بدانید به چه تصاویری نیاز دارید، این به شما کمک می‌کند تا اندازه و فونت مناسب را انتخاب کنید.
  • به خاطر داشته باشید پاراگراف‌های طولانی برای خواننده خسته کننده و بی کاربرد هستند، اغلب مردم تمایل دارند صفحات را به سرعت مرور کنند، بنابراین علاوه بر اینکه صرفا نکات مهم را ذکر می‌کنید، سر فصل‌ها و تیترهای برای هر بخش انتخاب کنید تا پیامتان تاثیر گذارتر و جذاب‌تر شود.
  • اگر برای شرکت یا نام تجاری خاصی بروشور طراحی می‌کنید، مطمئن شوید رنگ‌ها، جملات و المان‌های استفاده شده با شرکت مدنظر مطابقت داشته باشند. بسیاری از شرکت‌ها علاوه بر لوگو، از رنگ، طرح و فونت‌های یکسانی در طراحی‌ها استفاده می‌کنند، برای مثال ایرانسل را با رنگ زرد و همراه‌اول را با رنگ آبی می‌شناسیم، بنابر این پیش از شروع طراحی، خط مشی و توضیحات لازم را جمع آوری کنید.
  • از تصاویر سایز بزرگ و با کیفیت استفاده کنید، تا از پیکسل شدن تصاویر جلوگیری کنید.برای انتخاب تصاویر از elements.envato.com استفاده کنید.
  • اگر در انتخاب تصویر یا طرح مشکل دارید، سعی کنید ابتدا طراحی ساده‌ای انجام و سپس عناصر دیگر را اضافه کنید تا تصویر و فونت مناسب را پیدا کنید.نکات طراحی بروشور

2. مدل بروشور خود را بدانید

  • بیش از دوازده مدل بروشور وجود دارد، اینکه به چه نوعی نیاز دارید و چگونه با مخاطب ارتباط برقرار می‌نمایید را مد نظر قرار دهید.
  • در بروشورهای دو طرفه، ابتدا به کاور اولیه نگاه می‌کنند، سپس داخل آن را بررسی و در آخر هنگام بستن پشت بروشور را مطالعه می‌کنند.
  • برای بروشور سه لت، هر بخش به صورت جداگانه خوانده می‌شود، با توجه به مرز بندی بین هر لت می‌توان از تصاویر و طرح‌های مختلف در هر بخش استفاده کرد.
  • بروشور سه لت محبوب‌ترین طرح مورد استفاده برای کسب و کارهای مختلف است، اگر می‌خواهید درباره یک شرکت و خدمات آن توضیح دهید، مناسب‌ترین انتخاب برای شماست، سعی کنید با نقل قول‌های متفاوت و عناصر گرافیکی تمام فضاها را بپوشانید، همچنین با استفاده از نمادها و آیکون‌ها برای انتقال پیام استفاده کنید.بروشور سه لت
  • بروشورهای چند صفحه‌ای که اغلب برای نمونه کار استفاده می‌شوند و هزینه نسبتا بیشتری را متحمل می‌شوید، در طراحی این نوع سعی کنید المان‌ها و عناصر متفاوتی به کار ببرید تا از خسته شدن مخاطب جلوگیری کنید، همچنین با ارائه اطلاعات بیش‌از حد مخاطب خود را غرق نکنید! تنها اطلاعات لازم را شرح دهید و برای اطلاعات بیشتر مخاطب را به بررسی سایت و یا شبکه‌‌های اجتماعی شما تشویق کنید.

قالب زیر یک نمونه کار استاندارد ایندیزاین است که با جزییات کافی در عین سادگی و جذابیت طراحی شده است.

بروشور معماری

3.فونت‌های قابل خواندن و کمی استفاده کنید

همانطور که قبلا اشاره شد، اگر برای یک کسب و کار و شرکت تجاری طراحی می‌کنید، فونت و رنگ مورد استفاده را حتما بپرسید، این کار اغلب برای انسجام یک کسب و کار استفاده می‌شود. به طور معمول در طراحی بروشور یک عنوان، زیر عنوان و متن نیاز دارید. سعی کنید بیش از دو فونت استفاده نکنید و برای متمایز کردن متن از فونت‌های هم خانواده بهره ببرید (بولد،ایتالیک و …).

سعی کنید فونتی را انتخاب کنید که در پس زمینه روشن و تیره مشخص باشد، همچنین طرح‌های مختلفی مانند بولد، ایتالیک،معمولی  و … را در اختیارتان قرار دهد تا برای عنوان و تیترهای نیز از همان فونت استفاده کنید.

اگر برای یک کسب و کار نوپا چنین طرحی را آماده می‌کنید، حتما پیشنهاد دهید تا فونت،رنگ و طرح ثابتی را برای خود انتخاب کنند.

نکات طراحی بروشور

4. طراحی بروشور کاربر پسند

یکی دیگر از نکات طراحی بروشور کاربر پسند بودن آن است، تعادل چیزی است که برای فایل‌های چاپی بسیار مهم است، مخاطب با دید اولیه تصمیم می‌گیرد که آن را بخواند یا خیر، پس همواره خود را جای مخاطب قرار دهید.بروشور تبلیغاتی

تعادل بین مقدار متن و تصاویر در هر لت بروشور

این دو عامل همواره تکمیل کننده یک دیگرند و استفاده کم از هرکدام منجر به خسته کننده شدن می‌شود، سعی کنید با برجسته کردن متن، اضافه کردن هایلایت، استفاده از رنگ‌های مختلف و به کار بردن رنگ‌های تیره برای متن، جذابیت کافی را به بروشور خود بدهید.

حتی اگر از تصاویر با کیفیت نمی‌توانید استفاده کنید و یا استفاده از تصاویر برای شما منع شده، از المان‌های گرافیکی مختلف استفاده ببرید و اجازه ندهید قالب بروشور شما خالی بماند.انواع بروشور

5. جلدی تاثیرگذار طراحی کنید

یکی از ملاک خواننده برای مطالعه بروشور  طرح جلد و کاور ابتدای آن است، یک طراحی مناسب فقط شامل اطلاعات مهم و مختصر می‌شود به طوری که آسان و سریع خوانده شود، به خصوص اگر بروشور در قفسه‌ قرار می‌گیرد. از جلوه‌های مبهم و پیچیده اجتناب کنید و به جای آن یک تصویر ساده اما تاثیر گذار که نشان دهنده موضوع شماست قرار دهید، گاهی اوقات یک تصویر بیشتر از چندین کلمه تاثیر می‌گذارد.

قالب مینیمال زیر را بررسی کنید، عنوان و تصویر سمت راست در عین سادگی با ارائه اطلاعات مفید و مختصر با خواننده ارتباط برقرار می‌کند.

بروشور مد و لباس

طرح زیر نیز با ثبت تصویری از ساختمان شرکت در پس زمینه و اضافه کردن مستطیل به زمینه عکس باعث ایجاد حس ارتباطی عمیق‌تری می‌شود و با درج نام شرکت خواننده را از هرگونه گمراهی و اختلال بصری دور می‌کند.

نکات طراحی بروشور

6. از تصاویر با کیفیت بالا استفاده کنید

در ابتدای توضیح نکات طراحی بروشور از اهمیت استفاده تصاویر با کیفیت اشاره کردیم، این کیفیت علاوه بر سایز و وضوح مناسب، شامل کیفیت تاثیر گذاری نیز می‌شود، همواره انتخاب تصویر مناسب ذهنیت و پیغام شما را نشان می‌دهد.

پس از انتخاب تصویر با کیفیت محتوایی، نسبت به وضوح آن اطمینان حاصل کنید تا از پیکسل شدن هنگام چاپ جلوگیری شود، سپس رنگ بندی را بررسی و اصلاح کنید، سعی کنید لایه بصری مانند پوسته به تصویر اصلی اضافه کتید.

قالب بروشور زیر برای طراحی داخلی با تم سفید و زرد تنظیم شده است، راهی عالی برای حفظ انسجام در طراحی با انتخاب تم و ست رنگ!تم بروشور

7. از تضاد استقبال کنید

اگر از بروشور سه لت استفاده می‌کنید سعی کنید از عناصری برای جلب توجه و جالب برای خواننده استفاده کنید، یکی از این موارد استفاده از رنگ‌های متضاد روشن و تیره است که باعث جذب مخاطب می‌شود، این مورد باعث می‌شود تا بروشور شما از حالت یکنواخت خارج شده و جلوه‌های بصری به خود بگیرد،از این تضاد (بخش تیره) برای برجسته کردن اطلاعاتی که نیاز به توجه بیشتر دارند استفاده کنید، بیان نکات مهم، نقل قول یا اطلاعات تماس در قسمت تاریک جهت رساندن پیام مناسب‌تر است.بروشور متضاد

همچنین می‌توانید هر برگه را با طراحی متضاد اما هم خانواده امتحان کنید و هر صفحه را جداگانه در نظر بگیرید، سعی کنید پایه و کلیات طرح (فونت، رنگ و …) یکسان باشند.تضاد در بروشور

8. مخاطب را به تماس ترغیب کنید

هشتمین بخش از نکات طراحی بروشور تشویق مخاطب به تماس است، هر بروشور تبلیغاتی برای هدف خاصی طراحی می‌شود تا در نتیجه به استفاده مخاطب و خواننده از خدمات ذکر شده منتهی شود، پس سعی کنید با جملاتی مانند “تماس بگیرید”،”هم اکنون تماس بگیرید” و … مخاطب را مجاب کنید تا با شما در ارتباط باشد، همچنین می‌توان با استفاده از جملات انگیزشی مانند تخفیف ویژه برای مدت محدود، ارائه هدایا  و … خواننده را به این امر ترغیب کنید.بروشور جذاب

9. اطلاعات تماس مشخص

یکی دیگر از نکات طراحی بروشور این است که اطلاعات تماس مهم را در دسترس و واضح قرار دهید، گاهی اوقات خوانندگان ممکن است در قادر به پیدا کردن اطلاعات تماس نباشند، حتی اگر نظر آن‌ها را جلب کرده باشید اما موفق به ارتباط نشوند یکی از مشتری‌های خود را از دست داده اید، بنابراین موارد لازم را در ابتدا یا انتهای بروشور واضح و مشخص ذکر کنید.اطلاعات بروشور

انواع اطلاعات تماس:

  • آدرس
  • تلفن تماس
  • تلفن همراه
  • ایمیل
  • نشانی سایت
  • رسانه‌های اجتماعی
  • کد های QR

قرار دادن اطلاعات در ابتدا یا انتهای بروشور کاملا عادی‌ است اما در صورت نیاز اطلاعتی کوتاه مانند تلفن یا آدرس را در فوتر و پایین هر صفحه ذکر کنید.

بروشور تجاری

10. طراحی بروشور ارزشمند برای نگهداری

بروشورها در مقایسه با سایر تبلیغات، مدت زمان طولانی نگهداری نمی‌شوند و عموما پس از مطالعه آن را در سطل زباله می‌اندازند. طراحی خلاقانه بروشور نه تنها چشم نوازی آن را دو برابر می‌کند بلکه مخاطب این سوال را از خود می‌پرسد که: “چه استفاده دیگری میتوانم بکنم؟

نمونه کار عکاسی یا کاتالوگ ها عموما از شانس بیشتری برای نگهداری برخوردارند، برای مثال یک کاتالوگ مبل ممکن است جهت الهام بخشی برای تزیین خانه برداشته شود.بروشور کاتالوگ

مردم ترجیح می‌دهند چیز مفیدی را در اختیار داشته باشند، جه بهتر که برای آن مبلغی را پرداخت نکنند، مواردی مانند اطلاعات شهری، تقویم، شماره تماس‌های اضطراری،اوقات شرعی و … از جمله مواردیست که خواننده را به حفظ بروشور ترغیب می‌کند.
حتی اگر بودجه شما این اجازه را می‌دهد، طرح خود را در قالبی به جز قالب‌های مرسوم چاپ کنید، اما قبل از طراحی نوع طرح را با چاپخانه در میان بگذارید تا از امکان چاپ بدون مشکل آن اطمینان حاصل کنید.

حالا نوبت شماست!

پس از طراحی بروشور، به محصول نهایی نگاه کنید، این بار از دید یک مشتری و نه طراح، حتی در صورت امکان با چاپگر رنگی طرح خود را چاپ نمایید تا ملموس‌تر با آن ارتباط برقرار کنید و سوال‌های زیر را از خود بپرسید:

  • آیا بروشور جلب توجه می‌‌کند؟
  • آیا پیام به وضوح مشخص است؟
  • آیا اطلاعات تماس در دسترس هستند؟
  • آیا علائم تجاری وجود دارند؟

طراحی بروشور اغلب سرگرم کننده است اما ملاحظات زیادی را در بر دارد، اگر تازه کار هستید سعی کنید از قالب‌های پیش طراحی شده استفاده کنید یا از آن‌ها الهام بگیرید و تغییرات خود را اعمال کنید.

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه کاربران متاگرافیک

با عضویت در خبرنامه ویژه متاگرافیک از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!